Dividerar med de "gamla" teorierna.

Läste en artikel på Body som jag fann rätt så märkligt. Tänkte berätta lite om den för er, men om ni inte litar på mig kan ni läsa hela kalaset här: http://www.body.se/artiklar/traning/20050204/hall-stangen-still-musklerna-ar-pa-vag .
.
Detta är alltså en träningsteknik som går ut på att - lyfta mindre - växa mer! Även kallad CNS workout (träning för det centrala nervsystemet). De menar alltså att om man ska köra 8 reps, så är de 7 repsen bara en "transportsträcka" fram till det 8:onde och den enda nödvändiga repet. Därför har dom kommit på, och tydligen även testat en ny teknik som går ut på att: Lassa på cirka 125 % av din Maxvikt i till exempel Bänkpress. Så om du maxar 75 kilo, så bör du lassa uppemot 100 pannor på stången. Sedan ska du hitta en så kallad "sweet spot" detta är alltså positionen där du känner att övningen är som tyngst. Sedan ska du få hjälp av med stången, gå ner till din "sweet spot" och stannar där i 5-10 sek. Få hjälp upp igen, och detta är alltså 1 set. Låter det helt jävla sjukt? Tycker jag med.. Detta ska sedan upprepas 5 gånger sedan är du klar med Bänken för hela.. Veckan..
.
Grejen med detta är att när man lägger på alldeles för tung så signalerar muskelnerverna till hjärnan att, citerar -"här måste byggas mer muskler!" och detta kommer därefter göras.
.
Okej, det kanske stämmer, rent teoretiskt, men gör det verkligen det i praktiken? Det skrivs att en kis hade testat metod och fått en "gruvlig träningsverk" vilken låter positivt och är ju ändå ett bevis på att det funkar någorlunda iaf.
.
Jag skulle nog kunna testa detta bara på skoj i kanske en veckas tid, är dock skeptisk till om det hinner hända något på bara en sån kort tid, men jobbigt om man kör 1 månad, och inget händer.. Skulle ju kännas lagom surt. Andra nackdelen (för mig) är att man endast kör 2 pass i veckan, vilket jag tycker är trist då jag fan tycker det är sjukt roligt att gymma nuförtiden :)
.
Jaja, om någon skulle mot förmodan testa dessa galenskaper så hör gärna av dig innan och återkom med resultat senare :D PÖSS ma hoes

Kommentarer
Postat av: Hubbe

Verkar ju helt klart soft om man inte har så lång tid på sig att träna, ännu snabbare än att köra massa superset liksom. Och om vill prova något nytt, eller variera träningen ibland.. typ?

2011-02-04 @ 19:43:36
URL: http://skrob.blogg.se/
Postat av: willé

Jag har alltid förstått det så att under statisk träning så får muskeln syrebrist som också leder till mjölksyra och andra slaggprodukter. statisk träning sänker därför presentationsförmågan, jämfört med den vanliga dynamiska träningen. Med den dynamiska träningen så blir du även rörligare.

Enligt min mening så är dynamisk träning den klart effektivaste formen av träning.



Jag kan även förstå att man inte kan använda den statiska träningsformen, som du pratar om så ofta, pga mjölksyran. När man tränar vanligt så tar man ofta en nerjogg för att motverka detta genom att sätta igång blodcirkulationen och pumpa bort det från musklerna. Mjölksyre träning är förmodligen den "ryssigaste" träningsformen, men det beror bara på att man blir en seg jävel.



Frågar du t.ex. din idrottslärare så kommer han/hon svara att negativ dynamisk träning är den som ger störst muskeltillväxt.

2011-02-04 @ 21:19:37
Postat av: Matte

Jojo, det är helt klart ett alternativ om du vill variera din träning och framföra allt under en period när du endast har lite tid för träningen.



Ja, just därför detta verkar allmänt knasigt, vem vill egentligen bli seg och orörlig? Och att negativ dynamisk träning är det bästa för tillväxten tvivlar jag inte på, detta är dock rätt jobbigt att utföra på de flesta övningar,

2011-02-05 @ 01:59:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0